top of page

10 Redenen waarom je Reels geen views halen op Instagram

Steek je veel tijd en moeite in het maken van Reels, maar blijven de views uit? Het algoritme is niet de boosdoener, maar aan kleine fouten waardoor je video niet interessant genoeg is voor je doelpubliek.


In deze blogpost deel ik de 10 veelvoorkomende, maar vaak genegeerde redenen waarom jouw Instagram Reels video's niet presteren zoals je hoopt. Denk aan verkeerde formaten, gebrek aan ondertitels, of zelfs het gebruik van té populaire audio.


Lees snel verder en ontdek hoe jij wƩl de aandacht grijpt in die eerste drie seconden.


  1. Niet het juiste formaat

    Gebruik geen video's in vierkant formaat of horizontale video's. Dat is niet geoptimaliseerd voor een platform met verticale content. 9x16 vult je volledig scherm en dat is een must.

  2. De video heeft geen audio

    Een belangrijk onderdeel van een video is de audio. dat kunnen gesproken woorden zijn of een muziekje, maar iets is beter dan niets.

  3. Je deelt een combinatie van foto's op Reels

    Als je Reel geen bewegende beelden bevat, maak je er best een carousel post van.

  4. De trending audio heeft meer dan 100K uses.

    In de Reels editor kan je de audio opties filteren op basis van trending audio. Maar hou er rekening mee, dit zijn de audiofragmenten die in Belgiƫ veel gebruikt worden. Na een concert van Beyonce, zullen haar nummers wel eens in die top kunnen opduiken. Daarnaast is het ook niet meer interessant om met audiofragmenten te werken die meer dan honderd duizend gebruikers heeft. Dan ben je eigenlijk al te laat.

  5. Er zit geen persoonlijkheid in

    Als je de juiste mensen aka jouw ideale klanten wil aantrekken, dan moet je wat meer van jezelf tonen. Via jouw persoonlijkheid kan je een band opbouwen met je volgers waardoor ze ook meer engagement gaan tonen.

  6. De video's zijn te langdradig door pauzes

    Quick fixes helpen meestal niet, maar toch zijn we op zoek naar snelle oplossingen voor onze problemen. Zo blijven we op Instagram niet te lang kijken naar een video, terwijl we op YouTube naar een podcast van 40 minuten kunnen kijken. Wanneer je jouw verhaal niet kort en bondig verpakt in een Reel, dan blijft er niemand tot het einde en denkt het algoritme dat jouw video toch niet zo interessant is. Ik raad ook altijd aan om de pauzes eruit te knippen zodat je video nog vlotter afspeelt.

  7. Je begint niet met een hook

    De hook, ofwel de eerste 3 seconden moet de rede bevatten waarom mensen moeten blijven kijken. Als jij begint te vertellen over hoe je om 5u 's ochtends bent opgestaan, gegeten hebt en gesport hebt, dan is de kans dat groot dat niemand tot het stukje waarde blijft kijken met jouw 3 tips om productiever te zijn die je op het einde van de video pas onthult.

  8. Geen ondertitels

    Een groot deel van de scrollers bekijkt je video zonder audio. heb je al eens gezien hoeveel mensen in de wachtzaal bij de dokter zitten te scrollen op Instagram en TikTok? Dus als je spreekt tegen de camera of je voegt een voice-over toe, zorg dan voor ondertiteling.

  9. Geen consistente branding

    De laatste jaren zijn we minder geneigd om meteen iemand na de eerste video te zien, te beginnen volgen. Daarom is het nuttig om een wederkerend element te hebben in je video's. Dat kan een bepaald lettertype en kleurgebruik zijn bijvoorbeeld.

  10. Te veel effecten

    Wanneer je een combinatie maakt van heel wat verschillende visuele effecten, dan is het voor het brein wat te zwaar om te begrijpen en zullen kijkers al sneller verder scrollen.


Wil je niet langer experimenteren naar wat werkt en wat niet? Stel je eens voor dat je met zelfvertrouwen Reels maakt die wel bekeken en gedeeld worden, omdat je exact weet hoe je de aandacht trekt Ʃn vasthoudt.


In mijn video masterclassĀ leer ik je 1-op-1 hoe je doelgerichte, krachtige video's maakt die converteren. Geen algemene tips, maar begeleiding op maat voor jouw content, jouw stijl en jouw doelgroep.

The content cloud video content creatie

Opmerkingen


Het is niet meer mogelijk om opmerkingen te plaatsen bij deze post. Neem contact op met de website-eigenaar voor meer info.
  • Instagram

Sofie Marie Gielen

info@thecontentcloud.be

+32 497 12 29 08

BE0662 847 718

2300 Turnhout

© 2025 by The Content Cloud

bottom of page